کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

در باره میز گردی با عنوان«کارزار مقاومت در برابر تبدیل کارگر به شاگرد چگونه شکل گرفت »

                 



                       

                 

خبرگزاری کار  ایران (ایلنا):

طی هفته ای که گذشت گزارشی از سوی ایلنا با عنوان « کارزار مقاومت در برابر تبدیل کارگر به شاگرد چگونه شکل گرفت » منتشر گردید. این گزارش برداشت و اقباسی آزاد از موضوعاتی است که طی میز گرد ضبظ شده  توسط ایلنا فراهم آمده است . از آنجا که در مواردی از این گزارش با نادیده گرفته شدن روند گفتگو و پاسخ به سوالات ، طرح موضوع به ابهام در درک آن می انجامد و در پاره ای موارد واژه های نامانوس با موضوع برای انتقال مفاهیم مطروحه در میز گرد انتخاب شده است، این جانب به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این میزگرد  به انتشار گزارش گونه میز گرد اعتراض دارم و از آن خبرگزاری انتظار دارم اصل نوار ضبط شده را با رعایت امانت داری منتشر کند

با احترام حسین اکبری

16/8/1392

 

مطلب بالا جوابیه ای است  اعتراضی که به ایلنا ارسال شده است . ناگزیر از انتشار آن به همراه توضیحی در این صفحه شدم . اینکه میز گرد چگونه برگزار شد و چه مدت تا انتشار آن منتظر ماندیم خیلی مهم نیست اما اینکه  پس از انتشاربه جای میز گرد با گزارشی از آن و آنگونه که در جوابیه اعتراضی آورده ام، برداشت و اقتباسی از میز گرد و گفتگو های افراد حاضر به جای آنچه بر روی نوار ضبظ شده وجود دارد اگر اهمال کاری نباشد و شیوه ای از سوی ایلنا برای انتشار این گونه گفتگو ها باشد بسیارجای تاسف است. در گذشته این شیوه گزارش دهی از مصاحبه ها را در ایلنا شاهد بوده ام و چند بار مصاحبه هایی از من هم به شیوه نقل قول از سوی مصاحبه گبرنده در این خبرگزاری آمده بود و در پاسخ چرایی ارایه این نوع مصاحبه ها شنیده ایم که این روش معمول  ایلنا است و این خبرگزاری انتشار مصاحبه را به این شکل برگزیده است .

اما با توجه به سوابق قبلی انتشار میز گردهای کارگری، علی الاصول انتظار این بود که میز گرد با رعایت امانت داری و حفظ حقوق شرکت کنندگان به درستی انتشار یابد، که چنین نشده است .

هر گفتگوی هدف مندی که موضوع آن برای در برگیرندگانش  پیشاپیش معین شده باشد به طور قطع و یقین از سوی گفتگو کنندگان نیز با طرح و برنامه  وارایه متدیک موضوع همراه خواهد بود و البته بسته به توانایی اداره کننده میز گفتگو ممکن است میهمان یا میهمانان به چالش هایی کشیده شوند که نتیجه ناگزیر آن احتمال ترک متد و روش از پیش تعیین شده آنان باشد وبسته به توانایی های طرفین این چالش علاوه برجذابیت های احتمالی موجب بروز خلاقیت هایی در نزد  شرکت کنندگان در میز گفتگو باشد و نتایج مطلوبی و نامطلوبی برای هریک به بار آورد . اما در این میز گرد از بخت یاری گارگران ، نماینده منصفی از سوی کارفرمایان حضور داشت که با توجه به اعلام اعتقادشان به  اصل  اقتصادی سود بری در کار خود را مقید به اخلاقیات  و پرهیز از کسب سود به هر قیمت می دانند که طبیعی است چنین مواضعی پیرامون بحث مورد نظربه ابطال «دستور العمل استاد شاگردی» یاری رساند و علاوه بر آن نشانگر نوعی عقلانیت متکی بر اخلاق در نزد گرروهی از کارفرمایان است . نتیجه این گفتگو نیز به تبع این مواضع چالشی را در بین مخالفین طرح و تصویب کنندگان و حامیان آن به دنبال خواهد داشت که بسیار مغتنم است.

چنانچه روند برگزاری گفتگو ها از نظر مخاطبین پنهان بماند و میزبان خود را به انتشار گزارشی ویژه  از آن مجاز بداند در واقع از انتقال حس و نگاهی که در این گفتگو وجود دارد،  به خواننده آن جلوگیری  کرده است . دستاورد چنین روشی هرچه باشد نامطلوب است .

اما آنچه به حضور من در این میز گرد بر می گردد:  با توجه به بیان دیدگاه ها و نظراتم  از زوایای گوناگون به «طرح استاد شاگردی » که در این صفحه (وبلاگ کار در ایران) آورده ام و با توجه به نقشی که در کمیته  راهبری برای پیشبرد کارزار داشته ام طبیعی است که در این میز گفتگو نیز روشمند حرف بزنم و تلاش بر هرچه تاثیرگذار تر کردن این گفتگو داشته باشم . انتشار گزارش گونه این میزگرد این تلاش را عقیم کرد و به زبان رسانه ای باید گفت که سانسور شدم . سانسور در انتقال مفاهیم و احساسات برآمده ازنگرانی هایی که از اجرای این طرح نزد من و سایر دوستان منتقد وجود دارد .

اینکه چرا این مطلب را هم می نویسم درست به همین خاطر است که کارزار را در همه ابعاد آن ضروری میدانم حتی اگر به سهو چنین سانسوری ناروایی اعمال شده باشد باز هم سکوت را جایز نمی دانم.   

وقتی در مقابل نگرانی ها و پرسش هایی در باره چگونگی پیشبرد کارزار قرار داریم ، بدیهی است که باید به مناسب ترین روشها  از این نگرانی ها بکاهیم تابا همبستگی  بیشتری  کارزار به هدف تعیین شده دست یابد . در غیر اینصورت کارمان زار است.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد