کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

شما در باره طرح "تامین امنیتِ شغلی کارگران وتامین امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان" چه فکر می کنید؟


وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارزیابی موانع سرمایه گذاری به موارد زیر استناد می کند :

(1-  پایین بودن رتبه شاخص سهولت کسب و کار  در بین بیش از یکصد و هشتاد  کشور  در جهان رتبه ایران 144 است.

(2 - منفی بودن رشد اقتصادی (تا سال 92 به میزان 2.2 - بود).

(3- پایین بودن رشد سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ملی (3.9 درصد) .

(4-  پایین بودن سهم ایران از ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه و جهان.

وزارت کار همچنین  اعلامکرده است   وضعیت بیش از 93 درصد کل قراردادهای کار به موقت یک‌ماهه، 3 ماهه و بعضا یکساله تغییر  یافته است  


برا ین اساس این وزارت خانه مدل جدید امنیت شغلی کارگران را به شورای مشاوره 3 جانبه ملی ارائه و گزارش تازه ای از وضعیت قرارداد کار در کشور ارائه کرده است.

 طراحان مدل تامین امنیت شغلی کارگران برای حذف کامل قراردادهای سفیدامضا، پیشنهاد "برد - برد" را برای مذاکره کارگران و کارفرمایان مطرح کردند که برای کارفرمایان اختیار فسخ قرارداد و برای کارگران نیز تبدیل قراردادهای موقت به دائم را به همراه خواهد داشت.

در این جا طرح کامل این مدل را جهت اطلاع خوانندگان این صفحه آمده است . شما  نیزمی توانید با اظهار نظرات خود در باره و انعکاس آن در این صفحه این طرح را نقادانه بررسی کنید.

«طرح تامین امنیتِ شغلی کارگران وتامین امنیت سرمایه گذاری کارآفرینان»

روزنامه ی کاروکارگر چهارشنبه 12 شهریور93 صفحه ی سوم : مدل ،، بُرد – بُرد،

 وزارت کار با اعلام تغـییر وضعیت بیش از 93 درصد کل قرارداد های کار به موقتِ یک ماهه ،3 ماهه وبعضا" یکساله ، مدل ِ جدیدِ امنیت شغلی کارگران را به شورای مشاوره 3 جانبه ملی ارائه و گزارش تازه ای از وضعیت قرداد کار درکشور ارائه کرد.  طراحان ِ مدل ِ امنیت شغلی کارگران برای حذفِ کامل قرارداد های سفید امضاء، پیشنهادِ  " بُرد – بُرد " را برای مذاکره ِ کارگران و کارفرمایان مطرح کردند که برای کارفرمایان اخـتـیـار فـسخ ِ قرارداد و برای کارگران نیز تبدیل ِقردادهای موقت به دائم را همراه خواهد داشت .

1-طرح مذکور با هدفِ کمک به بزرگ سازی اقتصادِ ملی از طریق افزایش ضریب امنیت سرمایه گذاری که اهرمی قدرتمند در تعادل بخشیدن به عرضه وتقاضای نیروی کارو افزایش چشمگیر درآمدِ سرانه ملی است و مالا" منجر به ارتقای کیفیت، استانداردِ زندگی ورفاه نیروی کار خواهد گردید، تهیه وتدوین گردیده است .

2 – تجربیات موفق دنیا موید آن است که طرح هایی که ذی نفعان اصلی آن ها کارگر وکارفرما هستند بدون ِ تامین منافع ملی، منافع کارگرومنافع کارفرما ( بازی برد – برد –برد ) از قابلیت اجرایی پایین برخوردار خواهد بود ودر صورت اجرا نیز پایداری لازم را نخواهد داشت ، بنابراین آشتی دادن میان منافع کارگر و کارفرما در راستای حفظ منافع ملی از جمله نگرانی های اساسی سیاست گذاران ِ هر کشور می باشد .

3 – طبق نظر سنجی انجام شده از کارفرمایان یکی از موانع بزرگ برای توسعه سرمایه گذاری درامر تولید، دشواری ماده 27 برای فسخ قرداد با کارگر خاطی قلمداد گردیده است. همچنین ازجمله عوامل مهم برای افزایش چشمگیر قرداد های موقت، سختی ترک رابطه با کارگر مقصر بر اساس ماده مذکور است. بنابر این پیگیری اصلاح ماده مذبور از الویت بالایی یرای رشد سرمایه گذاری برخوردار است .

4 – بر اساس طرح مذکور از آنجایی که اخراج کارگر خاطی با شرایط سهل تری انجام می پذیرد ، ضریب حساسیت کارفرما برای انعقاد قرداد های موقت در کارهای با ماهیت مستمر تدریجا" کاهش خواهد یافت .

5 – در طرح مذکور انگ اخراج از کارگر خاطی برداشته شده وبه محض فسخ قرداد توسط کارفرما، کارگر مذکور تحتِ پوشش بیمه بیکاری وآموزش مجدد مهارت قرار گرفته و با رعایت کرامت انسانی وارد اشتغال مجدد خواهد شد .

6 – لازم به یاد آوری است یکی از شروط موفقیت بسیاری از طرح ها در زمینه های مختلف، اصلاح ساختار اقتصادی کشور از یک طرف وحرکت به سمت استقرار یک نظام جامع تامین اجتماعی از طرف دیگر است.

7 – درصورت اجماع کارشناسی شرکای اجتماعی دولت ( کارگر – کارفرما ) طرح مذکور با حمایت وپیگیری نمایندگان تشکلهای کارگری وکارفرمایی بصورت لایحه تقدیم دولت ومجلس وتوسط خود آنها در چهار چوب مطالباتشان پیگیری خواهد شد .

 8 – قرار است طرح مذکور طی یک برنامه زمان بندی در شورای سه جانبه ی ملی، در شورای راهبردی روابط کار و در سمینار چهار جانبه و تخصصی در سطح ملی که به صورت ماهانه و ادواری در استانها برگزار می شود، به بحث وتبادل نقطه نظرات کارشناسی، برای اجماع سازی نهایی گذاشته شود .

 9 – اجرای طرح مذکور به صورت آزمایشی     pilot projetدر3 استان مورد نظر ( یزد، آذربایجان شرقی و تهران ) ودر سه فعالیتِ مزیتی کشور ( مواد غذایی – نساجی – مواد معدنی )، طی یک دوره ی یک ساله ، اثر بخشی طرح را برای دستیابی به اهداف مورد نظر ( تبدیل قرداد های موقت به دائم، رشد سرمایه گذاری ، رشد خلاقیت، نوآوری و بهره وری در نیروی کار، افزایش ضریب امنیت شغلی کارگران و امنیت سرمایه گذاری کار آفرینان ) به بوته آزمایش خواهد گذاشت تا در صورت موفقیت در سطح ملی و بصورت یکپارچه عملیاتی گردد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد