کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

« سندیکا گذشته ، حال ، آینده »

« سندیکا  گذشته ، حال ، آینده »

 

سال‌ها پیش، وقتی از تشکیل سندیکا های کارگری به عنوان اولیه ترین و مبرم ترین و ضروری ترین نیاز طبقه کارگر ایران گفتیم و نوشتیم، کسانی برآشفته و دستپاچه با پیکان های زهرآگین به جانمان افتادند که می خواهیم طبقه کارگر ایران را به زایده سرمایه داری تبدیل کنیم ! می­خواهیم در راه خدمت به نهادهای بین المللی سرمایه داری، کارگران را فریب دهیم و با طرح عباراتی از این دست ناخواسته ابزاری شدند در دست کسان و جریاناتی در درون و بیرون هرم قدرت تا سرکوب­گری علیه کارگران سندیکایی آسان­تر انجام گیرد. مدتی بعد که اولین سندیکای کارگری کلید خورد و متاسفانه در آغاز کار مورد هجوم همه جانبه قرارگرفت ، جماعت ضد سندیکایی بنا به دلایلی قابل فهم به یکباره حامیان سندیکا و کارگران سندیکایی شدند و برای توجیه نظرات گذشته خود به نظریه بافی­های بی پایه و دور از واقعیت پرداختند. برخی از آنان نیز ضمن آنکه سالوسانه با نزدیک کردن خود به کارگران سندیکایی برای کسب اعتبار همچنان عَلَم ضد سندیکایی را برافراشته نگه­داشتند و هنوز هم شعور لازم را به سبب جمود فکری حاکم اندیشه­شان، برای پذیرش واقعیت های زندگی امروز کارگران ایران و جهان  به دست نیاورده­اند.

ادامه مطلب ...

سندیکا دانشکده حقوق کارگری است

«سندیکا دانشکده حقوق کارگری است»

وقتی دوره های آموزشی برای کارگرانی که ضرورت داشتن یک سازمان مستقل کارگری را درک کرده بودند ،برقرار شد . اولین پرسش های بیشتر دوستان کارگر این بود که : 

مگردولت اجازه می دهد ما سندیکا داشته باشیم ؟ 

مگر سندیکا قانونی است ؟ 

حراست محلِ­ کار ما، مارا از آمدن به سندیکا منع کرده است حالا ما چه باید کنیم؟

 می­گویند تشکیل سندیکا کار ضد انقلاب است ، شورا هم برای ما کاری نکرده است پس ما چکار کنیم ؟ 

من سه سال است قرارداد موقت هستم سندیکا می تواند کمک کند من استخدام رسمی شوم؟

 ما کارخانه نداریم و به ما گفته اند که قانون کار شامل شما نمی شود چون در کارگاه کمتر از پنج نفر کار می­ کنید. تکلیف ما چیست؟ 

سه دوره کاندید نمایندگی شورا شده ­ام اما هر بار من را رد صلاحیت کرده‌­اند و هیات تشخیص گفته است من نمی­توانم نماینده باشم .اما این­جا درسندیکا می­گویند نماینده شدن حق همه است.آیاواقعا من میتوانم نماینده شوم؟

مقاوله نامه دیگر چیست؟ به ما گفته اند این شعار غربزده ها است . مثل حقوق بشر که آمریکایی ها می گویند.  

ادامه مطلب ...