کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

مجمع عمومی کانون بازنشستگان برگزار شد اما انتخابات باطل!


از:کاظم فرج الهی


   مجمع عمومی کانون بازنشستگان برگزار شد اما انتخابات باطل!

مرحله دوم مجمع عمومی کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی استان تهران با حضور حدود 2 هزار بازنشسته و بازمانده در سالن کانون توحید برگزار شد . انتخابات جهت گزینش هیات مدیره جدید با بی نظمی شروع و در همان ابتدا به تشنج کشیده شد و پس از کوتاه مدتی توسط هیات رئیسه مجمع باطل اعلام گردید .

ادامه مطلب ...

طرح «استاد شاگردی»، برنامه خاموش استثمار کارگران بود


  طرح «استاد شاگردی»، برنامه خاموش استثمار کارگران بود

  مصاحبه با "عبدالله وطن خواه" عضو هیات مدیره مجمع  نمایندگان کارگری ایران

    از: کاظم فرج الهی 10/06/ 1393

    سال‌هاست که کارگران کشور به ظاهرصاحب قانون، نماینده و تشکل هستند. اما شرایط معیشتی و حقوقی آنها نشان می‌دهد که این طبقه   چندان طرفی از این تشکل‌ها و نمایندگان بر‌نبسته‌اند. گویا در این میان اشکال و خللی وجود دارد. شاید پررنگ‌ترین نقش این نمایندگان کارگری در ماه‌های پایانی ‌سال رخ‌نمایی می‌کند که قرار است براساس ماده ٤١ قانون کار حداقل دستمزد کارگران تعیین شود.  اما هرساله پس از هفته‌ها بحث و گفت‌وگو درنهایت رقمی که از شورایعالی کار بیرون می‌آید که کارگران همواره معترضند.  حال کالبدشکافی این‌که چرا طی این سال‌های طول و دراز  این تشکل‌ها و کسانی که آن را نمایندگی می‌کنند نتوانسته‌اند از حق و حقوق کارگران حراست کنند، موضوع گفت‌وگوی ما با عبدالله وطن‌خواه عضو هیأت‌مدیره مجمع نمایندگان کارگری ایران به‌عنوان یکی از نمایندگان کارگری است  .  

ادامه مطلب ...

استرداد شکایت علیه طرح استاد شاگردی پشت کردن به کارگران است!

 

 

استرداد شکایت علیه طرح استاد شاگردی پشت کردن به کارگران است!

 

یکم شهریور ماه 1393 رییس مجمع نمایندگان کارگران استان مازندران طی نامه ای به آقای یار احمدی رییس مجمع عالی نماینگان و ارسال رونوشت آن برای 27 مجمع نمایندگی استانی سراسر کشور خواهان "استرداد ابطال طرح استادشاگردی مورد دعوی در مجامع بین المللی ILO  " گردیده است . دلایل ایشان (رییس مجمع نمایندگان استان مازندران) به استناد نامه نامبرده چنین است:

"نظر به اینکه موضوع طرح دعوی استاد شاگردی در مجامع موجب اختلال در انجام امور مجامع گردیده است و در پی آن تعارض وزارت محترم کار را در پی داشته، بنابر این مجامع کارگری استان مازندران مصرانه استدعا دارد در خصوص اهداف عالیه مجامع کارگری موضوع طرح استاد و شاگردی بنحو مقتضی نسبت به استرداد شکایت مورد بحث در دستور کار قرار گرفته و بدیهی است استنکاف از استرداد شکایت موجب پیامد حقوقی و آثار سوء و در پی ان تضعیف حق و حقوق جامعه کارگری خواهد شد. "

دلایل درخواست رییس مجمع نمایندگان استان مازندران برای استرداد شکایت به ترتیب الویت در نگارش درخواست به ترتیب عبارتند از:

1-      طرح دعوی موجب اختلال در انجام امور مجامع گردیده است.

2-      طرح دعوی تعارض وزارت کار را در پی داشته است.

و به دنبال این درخواست روشن می سازد که "استنکاف از استرداد شکایت" به زبان ساده خودداری از پس نگرفتن شکایت از کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار  ILO   "موجب پیامد حقوقی و آثار سوء و در پی ان تضعیف حق و حقوق جامعه کارگری خواهد شد. "

 در برابر دلایل نامه درخواست استرداد این پرسش ها به درستی مطرح می شود :

1)      چرا پیگیری ابطال طرح استاد شاگردی که برابر قرار مجمع عمومی سراسری مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در  تاریخ نهم آبان ماه 1392 در دستور کار این مجمع عالی قرار گرفت و پی آمد آن طوماری با بیش از پنج هزار امضا از جمله امضای کارگران استان مازندران* زینت بخش درخواست رسمی ابطال طرح از سوی وزارت کار بودند باید موجبات اختلال در انجام امور مجامع را به دنبال داشته باشد و چرا کوتاهی و بی توجهی وزارت کار در پاسخ گویی به ابطال باید تا یکسال بعد ادامه یابد که طرح دعوی در مجمعی بین المللی که از قضا برای پرداختن به حقوق کار و مواردی از این دست برگزار میگردد موجب تعارض این وزارت خانه با مجامع کارگری گردد؟

2)      یکی از مهمترین وظایف وزارت کار (بنا با ادعای هر دولتی که تا کنون در ایران برسر کار بوده است ) تنظیم روابط بین کارگران و کارفرمایان اعم از دولتی و خصوصی است و بنا بر این قاعده دولت باید در هر سطحی از مسوولیت یعنی از هیات دولت تا زیر مجموعه های  وزارت خانه پاسخگوی تنظیم روابط کار بین کارفرمایان و کارگران در اجرای مصوبه های پذیرفته شده بین المللی ،قانون اساسی و قانون کار بکوشد و جلوی اجرای موارد غیر قانونی ر ا از هر سو که باشد بگیرد؛ طرح استاد شاگردی از طرح های غیر قانونی و خود موجب اخلال در روابط کار است. چرا وزارت کار باید در تعارص با کسانی قرار گیرد که پس از پیگیری های جدی وقانونمندانه و پاسخ نگرفتن از این پیگیری ها سرانجام ناگزیر با طرح دعوی در سازمان بین المللی کار  شده اند؟

3)      مگر نه اینکه مجامع نمایندگان کارگری بنا بر اساسنامه مصوب خود پذیرفته اند که: "مجمع در سطح عالی و استانی بر اساس مقررات ملی کشور و  مقاوله نامه های  آزادی انجمن سازمان بین المللی کار سازمان یافته و با توجه به اصلاحیه اساسنامه آن در سال 1389 می توان ادعا نمود که اصول صنفی و تشکیلاتی  آن منطبق با استانداردهای جهانی بوده و مورد تأیید سازمان بین المللی کار نیز قرار گرفته است ." پس چگونه است که مراجعه به کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار برای طرح دعوی علیه یک مصوبه غیر قانونی که مغایر با یکی از مقاوله نامه های اساسی این سازمان است ؛  موجب اختلال در انجام امور مجامع گردد و بدتر از آن گفته شود که خودداری از پس گیری این شکایت "موجب پیامد حقوقی و آثار سوء و در پی ان تضعیف حق و حقوق جامعه کارگری خواهد شد." !!؟

4)      آنگونه که از عبارت "....... و بدیهی است استنکاف از استرداد شکایت موجب پیامد حقوقی و آثار سوء و در پی ان تضعیف حق و حقوق جامعه کارگری خواهد شد. " درک می شود این است که مثلا وزارت کار و یا یک مرجع دولتی دیگر مرتبط با موضوع  می تواند علیه نماینده این نهاد (مجمع عالی نمایندگان کارگران) به مراجع قضایی دعوی حقوقی را طرح کند که این دعوی حقوقی تضعیف حق و حقوق جامعه کارگری را درپی خواهد داشت ! و یا آثار سوئی برای کارگران به بار خواهد آورد! معلوم نیست که درک این نماینده محترم از کوشش برای ابطال یک مصوبه غیر قانونی تا چه اندازه جدی است که نامبرده حتی انتظار یک دعوی حقوقی (یک دعوی حقوقی که نادرستی آن پیشاپیش روشن است )را هم از سوی طرف مقابل نداشته است!

5)       در مجمع عمومی تاریخ نهم آبان ماه 1392  با دستور جلسه در باره کارزار برای ابطال این طرح، کلیه نمایندگان کارگران سراسر کشور که در این مجمع عضویت دارند وحضور داشتند و به تبادل نظر پرداختند. تعداد 250 عضو حاضر در این مجمع  پس از اجرای دستور جلسه نوبت صبح و برگزاری انتخابات دوره ای بازرسان در نوبت بعد از ظهر پس از شنیدن سخنان تعدادی از اعضای کمیته کارزار علیه طرح استاد شاگردی، با مشارکت  فوق العاده مسوولانه در باره راه های پیشبرد کارزار متعهد شدند تا فراخوان کمیته را به آگاهی موکلان خود رسانده و با جمع آوری امضای کارگران به توانمندی هر چه بیشتر کارزار برای ابطال این طرح یاری رسانند. نمایندگان حاضر در مجمع  توافق داشتند تا همه خلاقیت ها، استعداد های مادی و معنوی خود را در حوزه های محل ماموریت شان  برای انجام سازو کار های مناسب در این کارزار به کار بندند. همچنین نمایندگان استانی و شهرستان های مختلف تعهد کردند تا هریک جداگانه به طرح شکایات علیه این مصوبه غیرقانونی به دیوان عدالت اداری را سازمان دهند.  کارگران از جمله کارگران مازندرانی با امضای طوماری این طرح و مدافعان آن را با امضای خود و طرح آن در رسانه ها به چالش کشیده اند.** این تعهدات مسوولانه و داوطلبانه به انجام رسید اما از سوی وزارت کار پاسخ در خور و شایسته مورد نظر کارگران را نیافت؛ بیش از یکسال تلاش کارگران ومجمع عالی نمایندگان کارگری که یکی از تشکل های رسمی کارگری در ایران شناخته می شود به نتیجه ای نرسید؛ گویا وزارت کار اصرار داشته و دارد که در این مورد میراث دار دولت دهم باشد و از این میراث ضد کارگری،غیر قانونی و قرون وسطایی مراقبت کند؛ اگر چنین باشد آن نهادی که باید علیه او دعوی حقوقی داشت وزارت کار است و این نهاد است که با دفاع از طرح استاد شاگردی ناگزیر باید عواقب سوء آن را انتظار داشته باشد ؛ چرا رییس مجمع کارگران استان مازندران از دیگر مجامع و کارگران طلب می کند که برای پیگیری ابطال استاد شاگردی از حقوق قانونی خود چشم پوشی کند و به درخواست ایشان برای "استرداد ابطال طرح استادشاگردی مورد دعوی در مجامع بین المللی ILO  " لبیک گویند ؟

  اجرای طرح استاد شاگردی برای هر دولت قانونمدار که مدعی  پایبندی به اجرای قانون اساسی و قانون کار و متعهد به اجرای مصوبات پذیرفته شده بین المللی  ILO  است می تواند تبعات ناگوار را در پی داشته باشد این وظیفه دولت است تا این تبعات ناگوار را با ابطال این طرح برطرف کند. استرداد این دعوی در اصل و ماهیت موضوع تغییری ایجاد نمی کند . وزارت کار وظیفه داشته و دارد که این طرح مغایر با قوانین و حقوق کار را ملغی اعلام کند . مجمع عالی نمایندگان کارگری بر تعهد خود در این زمینه (ابطال طرح استاد شاگردی)در برابرخواست برحق کارگران گردن نهاده است . استرداد شکایت علیه طرح استاد شاگردی پشت کردن به کارگران است!

* تعداد امضاء های نمایندگان کارگران مخالف با طرح استاد و شاگردی از 5 هزار گذشت    (کارگر نیوز آذر ماه 1393)

 تعداد امضاء های نمایندگان کارگران مخالف با طرح استاد و شاگردی از 5 هزار گذشت

با ارسال طومار کارگران استان مازندران، تعداد امضاء های ارسال شده از سوی نمایندگان کارگران سراسر کشور در مخالفت با طرح استاد و شاگردی از 5 هزار امضاء گذشت.

دبیرخانه کمیته راهبری کارزار علیه « طرح استاد و شاگردی » با اعلام این خبر از دریافت طومار امضاء شده گروهی دیگر از کارگران استان مازندران در مخالفت با طرح استاد و شاگردی خبرداد.

این دبیرخانه با قدردانی از حمایت و همراهی کارگران سراسر کشور از برنامه ها و اهداف کمیته راهبری کارزار علیه طرح استاد و شاگردی، به طومار ارسال شده از سوی کارگران استان مازندران در مخالفت با «طرح استاد و شاگردی »اشاره کرده و مشارکت کارگران سراسر کشور از جمله کارگران استان مازندران را نشانه هوشیاری و حساسیت ایشان در احقاق حقوقشان دانست

**بیش از شش هزار امضا برای ابطال طرح استاد شاگردی

بیش از شش هزار امضا برای ابطال طرح استاد شاگردی

کارگران ، نه بازبینی و نه بایگانی  فقط ابطال استاد شاگردی را خواستارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کارگرنیوز، دبیرخانه کمیته راهبری کارزار علیه طرح استاد و شاگردی با اعلام خبر جمع آوری بیش از 6 هزار برعلیه طرح استاد و شاگردی، از دریافت طومار امضاء شده کارگران استان کهکیلویه و بویراحمد در مخالفت با طرح استاد و شاگردی خبرداد.

این دبیرخانه ضمن قدردانی از حمایت و همراهی کارگران سراسر کشور از برنامه ها و اهداف کمیته راهبری کارزار علیه طرح استاد و شاگردی، اعلام کرد: با دریافت طومار امضاء شده کارگران استان کهکیلویه و بویراحمد در مخالفت با طرح استاد و شاگردی،  تعداد کارگرانی که با ثبت امضاء خود خواستار توقف این طرح ضدکارگری شدند از 6 هزار امضاء گذشت. این دبیرخانه از مشارکت کارگران سراسر کشور در کارزار علیه طرح استاد و شاگردی تقدیر و آنرا نشانه هوشیاری و حساسیت کارگران برای احقاق حقوقشان دانست.  به دنبال اعلام حمایت و پشتیبانی اعضای مجامع نمایندگان کارگران استان‌های اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان، مازندران، قزوین و فارس تاکنون بیش از 6 هزار نفر از کارگران سراسر کشور با امضای طومار، پشتیبانی و حمایت خود را از مجموعه اقدامات کمیته راهبری کارزار در مخالفت با طرح استاد و شاگردی اعلام کرده‌اند.