کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

توقف خصوصی سازی،مدیریت دولتی بنگاه ها و کنترل کارگری _ محال یا ممکن ؟ بخش یکم

توقف خصوصی سازی،مدیریت دولتی بنگاه ها و کنترل کارگری _ محال یا ممکن ؟

 

 

پیش از هرچیز این پرسش وجود دارد که در شرایط کنونی آیا توقف خصوصی سازی و ملی کردن بنگاه های اقتصادی و درک اهمیت آن برای جامعه و اقتصاد ایران یک ضرورت است؟

آیا با توجه به این حد از توانایی کارگران که حتی قادر به وادارکردن دولت و کارفرمایان به پذیرش نظام مزدی متناسب با شرایط آمیخته به تورم و گرانی موجود نیستند ! امکان اعمال نظارت به عنوان ابتدایی ترین شکل کنترل کارگری بر تولید است؟

 آیا طرف‌های مقابل می‌پذیرند که نوعی دموکراتیزاسیون در روابط و مناسبات تولید و برقراری نوعی مدیریت اجتماعی برتولید صورت گیرد؟

 این پرسش مطرح می‌شود که به فرض پذیرش دولت وسیستم حکمرانی به بازگرداندن واحدهای استراتژیک و مادر و صنایع و معادن و منابع ملی از بخش خصوصی به دولت آیا همین دولت امکان پذیرش سیستم مدیریتی فراگیر اجتماعی  بر این واحدها طی برنامه روشن و به اتکای قوانین شفاف مترتب بر شیوه های ممکن و مقدور کنترل دموکراتیک برتولید را برمی تابد؟ به عبارت دیگر چه عواملی باعث خواهد شد که این پذیرش در نظام سرمایه‌داری ایران تحقق یابد ؟

 

ادامه مطلب ...

حذف مقررات به شکل قانونی از روابط کار، نه اتفاقی است و نه قرار است متوقف شود!

حذف مقررات به شکل قانونی از روابط کار، نه اتفاقی  است و نه قرار است متوقف شود!

نسرین هزاره مقدم: از زمان تصویب قانون کار در سال ۱۳۶۹ تا امروز، هجمه‌های مختلفی به این سند قانونی شده‌است؛ هجمه‌هایی که با خروج‌های مکرر از شمول قانون کار و آزادسازی‌های گسترده در صنایع مادر شروع شد و دامنه آن به جایی رسیده که امروز عده‌ای مطالبه‌ی حذف حداقل دستمزد را به عنوان اهرم رونق اشتغال مطرح می‌کنند. گفتگوی زیر درباره قانون کار و شرایط کنونی است که با  حسین اکبری (فعال کارگری) انجام شده‌است او دراین گفتگوی بر این نکته تاکید دارد:" اصلاحات در قانون کار نیاز به اصلاحات در ساختار بسیاری امور و نهادها دارد. با این مجلسی که در بهترین حالت دوسه نفر باعنوان نماینده کارگران درآن آنهم به شکلی گزینشی و تقریبا دائم العمر وجود دارد اصلاحات معنا ندارد. مجلسی که اکثریت مردم یعنی کارگران و زحمتکشان در آن فاقد نماینده هستند نه قانون کار؛ بلکه هیچ قانون دیگری را به سود این جمعیت تصویب نخواهدکرد." بخوانیم   

  ادامه مطلب ...

بهار زحمتکشان خجسته باد!

بهار زحمتکشان خجسته باد!

سالی پر رنج و درد برمردم ایران گذشت . سالی که همچنان شاهد تبعیض، ناروایی، ستم و بیعدالتی بودیم . سالی که فاصله طبقاتی هرچه بیشتر شد تا یادآور این واقعیت باشد که سرمایه داری با هر نام و آوازه و باآن جامه قداست که براو می‌پوشانند، جز به سود و انباشت به هر قیمت نمی اندیشد .

سال هزار و سیصدو نود و هفت برای کارگران و مزد و حقوق بگیران، ضمن آنکه ادامه تشدید وضعیت ناگوارِ مانده از سالیان گذشته را باخود داشت، حامل وضعیت جدید فلاکت باری بود که ناشی ازسقوط وحشتناک ارزش پول ملی و در نتیجه گرانی و تورم فزاینده ناشی از آن گردید . تبعات چنین وضعیتی گرانی مسکن، خوار و بار  وافزایش پی در پی سایر اقلام مورد نیاز خانوارهای مزد و حقوق بگیران شد .  

ادامه مطلب ...