کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

گفتگو با حسین اکبری، درباره فاجعه معدن یورت "کارگران در همه دولت‌ها بی‌دفاعند " http://medn.me/pfqh4

https://meidaan.com

گفتگو با حسین اکبری، فعال کارگری درباره فاجعه معدن یورت

کارگران در همه دولت‌ها بی‌دفاعند

امیر یعقوبعلی در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

حسین اکبری، فعال کارگری با اشاره به پذیرفته‌نشدن «مقاوله‌نامه بهداشت و ایمنی معادن» سازمان بین‌المللی کار، از نقش تمامی دولت‌های پیش و پس از انقلاب در بی‌دفاع ماندن کارگران در برابر حوادث می‌گوید.

مرگ بیش از ۴۰ کارگر در معدن زمستان یورت و سفر حسن روحانی و علی ربیعی به استان گلستان، گفتگوهای بسیاری را درباره نقش دولت در جلوگیری از این حادثه بر سر زبان‌ها انداخت، اما کمتر کسی به نقش دولت‌های پیشین و ساختار حقوقی در پیگیری‌نکردن قوانینی که از کارگران محافظت کند پرداخته است. حسین اکبری، فعال کارگری با اشاره به پذیرفته‌نشدن «مقاوله‌نامه بهداشت و ایمنی معادن» سازمان بین‌المللی کار، از نقش تمامی دولت‌های پیش و پس از انقلاب در بی‌دفاع ماندن کارگران در برابر حوادث می‌گوید.

  ادامه مطلب ...

در پی انفجار معدن زمستان یورت و فاجعه دردناک جان باختن دهها کارگر دولت های تا کنونی پاسخ دهند!

در پی انفجار معدن زمستان یورت و فاجعه دردناک جان باختن دهها کارگر

 

دولت های تا کنونی پاسخ دهند

 

آیا ایران به مقاوله نامه 176 در باره ایمنی و بهداشت در معادن پیوسته است؟

 

 

 

باز هم حادثه ناشی از ناامن بودن محیط کار و قربانی شدن دهها کارگری که هنوز تعدادی از آنها در زیر آوار سنگین ذغال سنگ محبوس اند ! و باز هم تکرار فجایعی که قلب هر انسان را به درد می آورد چرا که در برابر آنهمه اخبار دزدی و اختلاس و به سوء استفاده هایی از این دست، کارگرانی که تنها دریافتی ماهانه شان به یک میلیون تومان هم نمی رسید به خاطر گذران این زندگی رنج­بار در کام معدنی گرفتار شدند که هیچ نشان و گزاره ای از استاندار بودن ایمنی آن وجود نداشته است و هیچ تناسبی با آن حد از مقرراتی که در همه دنیا به رسمیت شناخته شده است و سازمان بین المللی کار هم در سال 1995 میلادی( برابر با تیر ماه 1374 ) مقاوله نامه ای در باره ایمنی و بهداشت را تصویب  و به همه کشور های عضو ابلاغ کرده است، نداشته است؛ و این پرشس را پیش روی همه کارگران داغدار ایران و همه مردم رنجیده از این غم بزرک وهمه وجدان های بیدار در سراسر جهان قرار می دهد که آیا ایران اساسا مقاوله نامه های بین المللی در باره کار درمعادن و از جمله مقاوله نامه 176 در باره ایمنی و بهداشت در معادن و مقاوله نامه شماره 31  در باره ساعات کار در معادن ذغال سنگ را پذیرفته است؟

  ادامه مطلب ...

در آستانه روز جهانی کارگر بیاد آریم که : (بخش پایانی)

 

در آستانه روز جهانی کارگر بیاد آریم

که :

نئولیبرالیسم منادی lستثمار بی قید وشرط کارگران ایران است

جایگاه نئولیبرالیزم در فضای کسب و کار ایران :

 پیش از آنکه نیولیبرالیزم بتواند گرایش مسلط و صاحب اقتدار بلامنازع در نظام سیاسی ایران گردد توانسته است در مناسبات و روابط کار ایران تسلط یابد و این تسلط به آن دلیل در حوزه کسب وکار ایجاد شده است که هیچ یک از دولت های تاکنونی بر چگونگی روابط با کارگران و مزد و حقوق بگیران نه تنها هیچ گونه اختلاف نظر جدی نداشته اند یلکه تفاهم بسیاری را هم داشته و یا پیدا کرده اند. این تفاهمات اولین نشانه های خود را در تصویب قانون کار نشان داده است و سپس در مراحل و مقاطع گوناگون مقررات زدایی از روابط کار تقویت شده است کافسیت بیاد اوریم که پیش نویس قانون کار احمد توکلی وزیر کار اسبق جمهوری اسلامی چکونه براساس فقه اسلامی با آنچه نئولیبرالیزم در پی آن بوده و هست همخوانی دارد و آن اصل توافق طرفینی در همه روابط کار است. کافیست به اولین یورش سازمان یافته و حساب شده به قانون کار را در مسلخ مناطق آزاد تجاری بیاد آوریم که چگونه نه تنها قانون کار در این مناطق بی اثر شدبلکه لازم الرعایه بودن کنوانسیون های بین المللی هم از دراین مناطق منتفی شد.  ادامه مطلب ...