کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

هجومی چند لایه علیه حقوق کار در ایران

هجومی چند لایه علیه حقوق کار در ایران

این بار بخش وسیع تری از کارگران ایران از شمول قانون کار خارج خواهند شد!

در تدارک نوشتن بخش دیگری از موضوع «هجومی سه گانه  برای "اصلاح" قانون کار به سود کارفرمایان» بودم که از گزارش های دیگری در راستای لغو مقررات کار با خبر شدم . این بارسیل حادثه سهمناک تر از پیش است گویا دولت یازدهم بیاری مجلس مصصم است تا گروه زیادی از کارگران ایران را از شمول قانون کار خارج کند!  ادامه مطلب ...

هجومی سه گانه برای "اصلاح" قانون کار به سود کارفرمایان

هجومی سه گانه  برای "اصلاح" قانون کار به سود کارفرمایان

اخیرا سه موضوع به صورتی جداگانه و در عین حال هماهنگ برای حذف مقررات کار از زندگی کارگران از سوی دولت به جریان افتاده است موضوع نخست ارائه دوباره  لایحه "اصلاح قانون کار پیشنهادی دولت دهم به مجلس در تاریخ 13/4/1395 و اعلام وصول این لایحه از سوی هیات رییسه مجلس است . موضوع دوم طرح دوباره بررسی "شیوه نامه استاد شاگردی " از سوی وزارت کار و دعوت از نمایندگان تشکل های رسمی کارگری وکارفرمایی به نشست مشترک این نمایندگان با نمایندگان معاونت های اشتغال،تعاون و روابط کار وزارت تعاون کار وامور اجتماعی است که اولین نشست آن در تاریخ دوشنبه 14/4/1395 در وزارت کار برقرار شد و سومین موضوع بررسی تعمیم معافیت‌های مربوط به کارفرمایان مساجد و بقاع متبرکه به تمامی کارگاه‌های کوچک دارای پنج کارگر و کمتر تشکیل که جلسه  شورای عالی کار در روز سه‌شنبه (22 تیرماه1395 ) به آن خواهد پرداخت.  

ادامه مطلب ...

رویه معمول قضایی بیعدالتی علیه کارگران است! پیام اعتراض جانکاه عظیم زاده را دریابید!



رویه معمول قضایی بیعدالتی علیه کارگران است!

پیام اعتراض جانکاه عظیم زاده را دریابید!


سال هاست کارگران ایران نسبت روند معمول قضایی در باره پرونده هایی که در نهایت منجر به محکومیت آنها و احکام شدید زندان که متاسفانه در ماه های اخیر احکام شلاق نیز به آن افزوده شده است اعتراض دارند. به رغم اینکه این اعتراضات بنا به رویه های جاری از سوی کارگران یا وکلای شان قابل پیگیری و تجدید نظر است اما در عمل این تجدید نظر هم در اغلب موارد صوری است و دفاعیه ها آنطور که شایسته یک نظام حقوقی عادلانه است مورد توجه قرار نمی گیرد. محکومین این قبیل احکام قضایی متاسفانه بنا به تحقیقات اولیه توسط بازجویان و سپس به استناد علم قاضی؛ مجرمان امنیتی شناخته و احکام صادره نیز به با استناد مواد قانونی موجود در باره این جرایم صادر میشود و باز به استناد همان قوانین از جمله به تبصره ماده 48 استناد میشود که در آن آمده است در پرونده های جرایم امنیتی متهم تا یکهفته از امکان ملاقات با وکیل محروم است* و هر چند در ماده 190 همین قانون حق متهم درباره سکوت تا حضور وکیل در مرحله تفهیم اتهام به رسمیت شناخته شده است**و برابربا ماده 5- متهم باید در اسرع وقت، از موضوع و ادله اتهام انتسابی آگاه و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در این قانون بهره‌مند شود؛*** اما نگاه امنیتی بر کارگران بازداشت شده از ابتدای بازداشت آنها را در ردیف متهمان امنیتی قرارداده و کلیه حقوق متهم درهمین ابتدای کار تا پایان دادرسی به بهانه امنیتی بودن و جرایم سازمان یافته از او سلب میشود. 

ادامه مطلب ...