کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

به نام کارگران و به کام صاحبان فروشگاه زنجیره ای از: کاظم فرج الهی

                                      به نام کارگران و به کام صاحبان فروشگاه زنجیره ای  

مهدی حسین نژاد مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون روز شنبه هیجدهم مهرماه در مصاحبه با خبرگزاری نسیم اعلام کرد با صدور کارت اعتباری از سوی این صندوق کارگران می توانند تا سقف 1.5 میلیون تومان مایحتاج خود را خریداری کنند.. تا این جا این خبر می تواند برای کارگران خوب و امید وار کننده باشد. ایشان اضافه کردند در این مرحله کارگران باید فقط از فروشگاه های زنجیره ایِ رفاه خریداری کنند. همچنین می گویند. این طرح برای تعاونی‌هایی مانند تعاونی کارگران فصلی موضوعیت بیشتری دارد، چرا که اعضای این تعاونی رسمیت کمتری نسبت به دیگر تعاونی‌ها دارند. در ادامه می گویند: ... در گذشته این طرح در قالب کارت‌های اعتباری بود. اما   ادامه مطلب ...

"دولت _کارگران و چالش های پیش رو در شرایط پس از تحریم"

"دولت _کارگران و چالش های پیش رو در شرایط پس از تحریم"

رییس جمهور چگونه می اندیشد ؟

در نیمه دوم مردادماه 1392 طی یادداشتی با عنوان "شاید رییس جمهور بخواند" خواست ها و مطالبات کارگران را در 8 مورد دسته بندی کرده وبا توضیحاتی در مورد هریک خواهان توجه مسوولین به این خواسته ها شدم  رئوس آن به شرح زیر است :

1- حقوق کارشامل مجموعه  قوانین ومقررات در روابط کار

2- رعایت حقوق و آزادی های مدنی برای کارگران.

3-اشتغال و رفع بیکاری.

4- کارآیی نهاد های دولتی.

5- تعیین نظام عادلانه دستمزدها.

6- بیمه و درمان

7- معیشت امروزه به عنوان مبرم ترین خواست عمومی و از جمله خواست جدی واساسی کارگران است. با توجه به گرانی و تورم فزاینده موجود زندگی در ایران را به روزمره گی وتلاش برای بقا  و زنده ماندن بدل کرده است . فاجعه آنجا بیشتر نمایان  میشود که پرداختن به امر معیشت همه ارزش های انسانی را در مخاطره افکنده است . آسیب های اجتماعی یکی پس از دیگری بنیان های خانوار های زحمتکشان را در می نوردد. هیچ چیز مهم تر از رفع نیاز های اولیه مردم برای ادامه زندگی درخور و انسانی نیست ادامه وضعیت کنونی تحمل ناپذیر  و درعین حال دردناک است باید از این بحران عبور کرد!   

8- از مواری که می­تواند تضمینی برای پرداختن به مطالبات بالا قرار گیرد اجرای بی کم و کاست اصول  فصل سوم قانون اساسی در باره حقوق ملت است که پرداختن به این فصل از جمله تاکیدات رییس جمهور چه در دوران پیش از انتخابات و چه پس از پیروزی در انتخابات در مراسم نتفیذ  و تحلیف و در مصاحبه های مطبوعاتی ازسوی ایشان بوده و بیان شده است .

پیش نیاز پرداختن به مطالبات انباشته کارگران بیان آنها از سوی کارگران و شنیده شدن آن از سوی مسوولین است . وظیفه مندیم که این مطالبات را بنویسیم وبگوییم  شاید رییس جمهور بخواند.

امروز پس از گذشت بیش از دوسال از انتشار این یادداشت در شرایط دیگری قرار داریم که ضروری است بازنگری سیاست های دولت و به ویژه وزارت کار بیش از همیشه در دستور کار پیشروان و نمایندگان کارگران قرار گیرد. شرایط و موقعیت هایی پس از انقلاب ایجاد شد که هریک بهانه ای را به دولت ها می داد تا مردم وبه ویژه کارگران را به صبر و تحمل دعوت کنند . انقلاب، جنگ و تحریم ؛بهانه ای واحد داشتند و آن ضرورت مبارزه با دشمن و لزوم  بردباری و شکیبایی مردم برای بهانه ندادن به دشمن بود و به این وسیله پاسخ به خواست ها ومطالبات مردم به عقب می­ افتاد. در عین حال دست اقلیتی صاحب منصب و وابستگانشان برای غارت همین مردم درمانده باز ماند که نتیجه آن دزدی و اختلاس و کلاهبرداری و دست آخر فرار یا به نوعی مصونیت از پیگیری قضایی و محاکمه و یا در صورت محاکمه، صدور آرای ناعادلانه برای آنان بوده است نمونه آن از کسانی چون رفیق دوست و این اواخر مرتضوی و یارانش را می توان برشمرد. اما شرایط پس از توافق هسته ای نه تنها این بهانه را به دست نمی دهد بلکه امکاناتی را فراهم آورده است تا دولت بتواند به وعده های خویش عمل کند. ضمن آنکه رییس جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود تعهداتی را به مردم داده که فصل اجرای آن فرارسیده است.

 

ادامه مطلب ...