کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

آنچه کارگران باید درباره حقوق کار بین الملل بدانند (بخش سوم)

 "آنچه کارگران  باید درباره حقوق  کار بین الملل بدانند؛"

(بخش سوم)

هم آموزی در باره حقوق کار و به ویژه حقوق کار در موازین و مقررات بین المللی از ضروریات زندگی مزد وحقوق بگیران است. و مادام که اصل" آگاهی از این حقوق "است؛ بسیار روشن و بدیهی ست بدانیم این حقوق توسط چه نهاد هایی، چرا ، چگونه ،کی و کجابه تصویب رسیده است و از آن بدیهی تر آنکه اگر این حقوق برای کارگران مفید است متولی رعایت و اجرای این حقوق در عرصه ملی و بین المللی جه نهادهایی هستند و چه تضمین هایی برای رعایت و اجرای این حقوق از سوی ذی نفع ها(کارگران،کارفرمایان و دولت ها) وجود دارند و یا باید ایجاد شوند. عسل را باید از کندویش برداشت نه از زنبور کارگری که شهد را به کندو می برد! حالا اگر این کندو در جایی دوردست تر از ما قرار دارد و یا بیشتر ما از وجود آن بی خبریم لازم است که قبل از هرچیز از وجود آن اطلاع یابیم و سپس به آن نزدیک شویم و یاد بگیریم که چگونه از آن بهره برداری کنیم؛ زیرا با عسل عسل گفتن هیچ دهانی شیرین نمی شود.

ادامه مطلب ...

"آنچه کارگران باید در باره حقوق کار بین المللی بدانند؛"(بخش دوم)

"آنچه کارگران باید در باره حقوق کار بین المللی بدانند؛"(بخش دوم)

«پیمان نامه حقوق اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی»حق کارگران همه دنیا از جمله ایران را در دستیابی به حقوق مندرج در این سند به رسمیت شناخته است. دولت جمهوری اسلامی در 31 اوت 1997 به همراه 133 دولت دیگر دو پیمان از مجموعه موازین و مقررات  منشور بین المللی حقوق بشر را امضا کرده وبه  اجرای آنها متعهد است یکی از این دوپیمان ،"پیمان بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی"است .
همان گونه که در بخش نخست این نوشتار آمد حقوق کار، به مصوبات سازمان بین المللی کار محدود نمی شود و گستره بیشتری را در بر می گیرد . یکی دیگر از مهمترین نهاد های جهانی که برحقوق کار تاکید داشته و مصوباتی را برای تحقق این حقوق به تصویب رسانده است سازمان ملل متحد است که در برگیرنده همه نمایندگان کشور های جهان با نظام های حکومتی متفاوت است و این سازمان کلیه مصوبات خود را به اطلاع کشور های عضو رسانده و آنان در صورت موافقت با امضای این مصوبات متعهد به اجرای آن می شوند

ادامه مطلب ...

"آنچه کارگران باید در باره حقوق کار بین المللی بدانند؛"(بخش اول)

"آنچه کارگران باید در باره حقوق کار بین المللی بدانند؛"


(بخش اول)



بخشی از کارگران ایران که از آگاهی بیشتری نسبت به عموم کارگران برخوردارند، به دلیل مطالعات و آموخته های ناکافی در باره حقوق کار و بازتاب آن در مصوبات سازمان های جهانی با تردید و بدبینی های مفرط برخورد می کنند. اغلب به سابقه تشکیل این نهاد ها و روند تبیین و تصویب مصوبات آنها توجهی ندارند و یا در صورت توجه با پیش داوری هایی برپایه درک قالبی از مبارزه کارگران برای بهبود خواهی که در ذهن شان شکل گرفته است، به ارزیابی می پردازند. این برخوردهای تردید آمیز و نادرست از گذشته تا کنون به شدت بر روند پیشرفت کارگران در امر ساماندهی کسب مطالبات شان اثرات منفی به جای گذاشته است.

ادامه مطلب ...