کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

کار در ایران

درباره‌ی حقوق کار و ... این صفحه برای کارگران و زحمتکشان منتشر می‌شود ،در معرفی آن بکوشید .

"پیرامون نامه اعتراض به افزایش حداقل دستمزد ". از: آیت نیافر

پیرامون نامه اعتراض به افزایش حداقل دستمزد .

از : آیت نیافر

 

پس از تصویب افزایش حداقل دستمزد 99 توسط شورایعالی کار ، نامه ای در اعتراص نوشته و به کمک یک پتیشن  فعالیت برای ثبت امضای کارگران تایید کننده این اعتراض شروع شد . با انتشار پتیشن، افراد و جمع ‌هایی در مخالفت با این نامه ی اعتراضی انتقاد هایی را شروع کردند .

در این جا به نقد یکی از مخالفت های به زعم خود رادیکال و پیشرو می‌پردازم .  ادامه مطلب ...

مصوبه افزایش ۲۱ درصد دستمزد وجاهت قانونی ندارد!


مصوبه افزایش ۲۱ درصدی دستمزد کارگران وجاهت قانونی ندارد!

شورای عالی کار بالاخره و پس از به تعویق انداختن جلسات مکرر تعیین حداقل دستمزد کارگران، این مصوبه را با اکثریت آراء تصویب کرد. البته مصوبه افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران به امضای نمایندگان کارگری نرسید که همین مساله ایرادات جدی بر وجاهت قانونی آن وارد می‌کند. حسین اکبری فعال کارگری در گفتگو با دیدارنیوز وجوه مختلف و ایرادات وارد بر مصوبه افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران را بررسی کرده و این مصوبه را نقض قانون دانسته است. وی می‌گوید: این مصوبه اساسا وجاهت قانونی ندارد، زیرا به امضای نمایندگان کارگری نرسیده است. البته این اتفاق کاملا قابل پیش بینی بود و من هم پیش از این تاکید کرده بودم که حتی اگر نمایندگان کارگران مصوبه را امضا نکنند، دولت کارفرمایی آن را اجرا خواهد کرد، اما در این خصوص یک پرسش و یک نکته وجود دارد. سوال این است چطور مصوبه‌ای که در خصوص دستمزد کارگران است و نمایندگان آن‌ها نقشی در تعیین آن نداشته اند، اجرایی می‌شود؟ این مصوبه به هیچ وجه مشروعیت ندارد. ممکن است در برابر این پرسش استدلال کنند که دولت از اختیارات حاکمیتی خود برای تصویب و اجرا استفاده کرده است، خب در این صورت هم خودشان تصریح کرده اند که قانون در این خصوص نادیده گرفته شده است. آیا اگر به جای نمایندگان کارگری، نمایندگان کارفرمایی مصوبه را امضا نمی‌کردند بازهم این عدم موافقت یکی از طرفین به همین راحتی نادیده گرفته می‌شد؟

کد خبر: ۵۷۶۲۴

۱۵:۰۴ - ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

ادامه مطلب ...

"زمان توطئه پنداریِ جنبش کارگری برای فریب افکار عمومی به سر رسیده است. "

"زمان توطئه پنداریِ جنبش کارگری برای فریب افکار عمومی به سر رسیده است. "


در نظام سرمایه داری ایران با توجه به رشد نامورون آن، شرایط جهانی سرمایه، شرایط عمومی کارگران درایران و نوع پیوند آن با جنبش جهانی کارگری، تاثیرات جنبش های اجتماعی و ظرفیت‌های آن هرکدام بطور خود ویژه و همه باهم به عنوان یک مجموعه، در پیش از انقلاب با دوره بعد از انقلاب متفاوت بوده‌اند اما بنا به دلایلی تفاوت ها مانع از آن نشده‌است که این توطئه پنداری پیش از انقلاب از اندیشه و ضمیر سرمایه پاک شود.

ادامه مطلب ...